10 ÅR MED BLÅ PROFIL

Viktig

Det er nå 10 år siden den blå profilen for St. Georgs Gildene i Norge ble tatt i bruk.

Hvordan har den blitt fulgt opp?

Nå er det en diskusjon om hvilket navn vi skal ha på foreningen vår. Da er det på tide å se på hvordan vi har markedsført oss. Har vi fulgt rådene i Profilmanualen og fra kommunikasjonsprosjektet?

SLAGORD

Har vi benyttet slagordene våre (ja, vi fikk anbefalt to) riktig? Du kjenner ganske sikkert: «Sammen støtter vi speidersaken» Kanskje skulle vi benytte det andre i større grad overfor speiderne, som det ble foreslått:

En gang speider, alltid speider.

Dette er slagordet vi ble anbefalt å bruke under den tofargede logovarianten. Slagordet hadde best respons i intervjuene på Lista i 2010 og sier mye hvem organisasjonen er. Selv om ikke alle har vært speidere, så er gildeverdiene bygget på speiderverdiene og å leve etter dem er som å være en speider.

LOGO

Den tofargede logovarianten? Hvordan har vi klart å bruke merket vårt riktig? Nå har vi to utgaver. Logoen vår har i følge profilmanualen hvit kløver, orange lilje og blå kanter med teksten St. Georgs Gildene i Norge under. Denne skal brukes i alle offisielle sammenhenger eksternt og sammen med for eksempel speiderforbundenes logoer.  Den blå og hvite, nå velkjente varianten skal brukes internt, både hos Gildene og mot speiderforbundene står det. Er det bra for omgivelsene at vi har to forskjellige merker?

Folk vet ingenting

«Det er i grunn et godt utgangspunkt at kjennskapen til SGGN er så lav. Det finnes ingen negativ holdning som må endres, man må bare informere mer, og riktigere. Den beste markedsføringen gjør dere som Gildemedlemmer selv. Være synlige, hyggelige og imøtekommende i offentligheten. Fortell om hvor unikt samhold dere har og at dere brenner for speidersaken.»

Har vi blitt mer synlige, hyggelige og imøtekommende i offentligheten? Har vi klart å fortelle om samholdet og at speidersaken? Noe å tenke igjennom også når det gjelder navnet. Det hjelper ikke så mye om vi vet, når ikke andre får vite. Som det står i rapporten: Mange kunne tenke seg å bli med, men vil ikke starte nytt St. Georgs Gilde når de ikke vet hva det er.

Her finner du Profilmanualen for St. Georgs Gildene i Norge og RAPPORT fra kommunikasjonsprosjektet for St. Georgs Gildene i Norge  (stor fil, kan være fordel å laste den ned) som begge ble laget av Birgitte Heneide og Iver Gjedem.

Ta gjerne en titt og gjør deg noen tanker om hvordan vi kan markedsføre oss bedre.